Avslöjat: Här är Hultsfredsfestens hemliga låtar!


Musik enligt Jerry har den hemliga listan, coverlåtarna som kommer spelas på Hultsfredsfestivalens förfest på Strand på fredag! Jag har vänt på stenar, lyft på lock och kittlat folk till tokighet för att få fram vårens hemligaste låtval.

Förutsättningarna är följande: 10 band som alla samma kväll kör en låt var av någon Hultsfredsartist.
Låter som en afterski på speed eller hur?. En sömnig coverfestival där ölen lockar mer. Ett PR-stunt i den lägre skolan, att locka till biljettköp. 

Fast det beror så klart vilka band som spelar och vilka covers de kör…


Hemlighetsmakeriet bakom låtvalen inför Hultsfredsfestivalens förfest på Strand på fredag har varit stort. Men Musik enligt Jerry har luskat och kan avslöja en del av de låtarna ni kommer få höra. 
Ett är säkert, det här kommer bli kvällarnas kväll!

Festivalen är ute på roadshow och har lyckats pricka helt rätt. När det hela rullar in på Strand på fredag är det ett helt makalöst startfält! Festivalen har fingertoppskänsla och bjuder på det bästa av det bästa från Stockholmsscenen just nu.

Fredag kommer förmodligen gå till böckerna som en otroligt minnesvärd kväll, det kommer framföras helt unika, once in a lifetime-versioner av låtar, det kommer byggas broar mellan nutid och dåtid och alla kommer vara där.

Banden som spelar är:

AVTALET
AZURE BLUE
DUVCHI
HELL ON WHEELS
MILANO SUN
NAVET
SIMIAN GHOST
VENUS & THE OCTOPUS
WILD AT HEART
DE MONTEVERT
HAPPY HANDS CLUB


Ja du ser redan där, detta kommer bli magi!

Vilka låtar det kommer bli är hemligt… MEN jag har såklart luskat lite och fått fram några svar. Trots hemlighetsmakeriet.

Navet

Vi har valt Cardigans låt Hanging Around för att Cardigans erbjöd oss 2 miljoner dollar för att göra en cover så vi tänkte att det var värt att prova. Blev rätt bra. Lite mer elektroniskt än originalet. Och ja, vi ställde oss också frågan varför dom vill betala i dollar. Vi fick inget svar på det.

Cardigans kommer på Hultsfred spela hela sin tredje skiva Gran Turismo i sin helhet. Med låtar som Erase / Rewind och My Favourite Game som pelare är det en stabil skiva visst, här utforskar Cardigans för första gången mörkret lite noggrannare.

Att Navet väljer Hanging Around, en låt som kanske fått på tok för lite strålkastare, är intressant. När jag nu lyssnar på den så verkar valet självklart, detta skulle kunna vara en låt av Navet! Kommer bli väldigt intressant att höra Julia Ögren sjunga, hon och Nina Persson har till visa delar samma kaxighet/sorg i rösten. Navet kommer förmodligen addera en väldig massa svärta till den här. Sen ser jag fram emot gitarrsolot, vem av pojkar Anders Ahlin eller Josef Hermansson som kör det… eller varför inte Julia, det är ju trots allt hon som är bäst i bandet på gitarr vilket inte många vet.

Avtalet

Vi kommer spela en megahit av Familjen. Den är precis tillräckligt enkel för att vi ska klara av den. Dessutom spelar ju inte Hoffmaestro på Hultsfredsfestivalen i år, så det skulle vara fusk att göra en cover på dem. Men det är också tur, för det tror jag inte de andra i bandet hade gått med på. (det är sångare Aron Andersson som svarar)

Det här är verkligen den låt jag ser mest fram emot! Ta en stor elektronisk hit och sätt den i händerna på ett rakt-på-sak-punkband, jag menar, va fan kan gå fel! Det här kommer bli helt jävla magiskt! Kan knappt sitta still!
Blir mycket kul att höra om de lyckas göra låten lika politiskt glödheta som sina egna, förmodligen. Den som missar det här kommer missa det bästa i år.

UPPDATERAT:
Avtalet kunde inte hålla sig, de spelade in låten i replokalen! Det snurrar i min skalle!


De Montevert
Jag kommer köra The Vaccines låt If you wanna. Det är en glad sprallig lyckolåt som är fantastiskt bra att bryta ner till min vemodsnivå. Glad melodi med ledsen text. Passar mig utmärkt.

OjojOJ! If you wanna går på högvarv som ni vet och här kommer Ellinor Nilsson kliva in och dra ner…förmodligen ner ner ner. Ett mycket modigt val och jag tror den där slingan låten bygger på kommer sitta som en smäck på öppet vatten, De Montevert har ju vanan inne av vanebildande slingor så det här mötet kommer bli något att ta med sig hem. Kvällens ess i rockärmen, kan bli hur stort som helst.  

Azure Blue
Sweet Child O'Mine av Guns 'N' Roses. Det är visserligen bara Slash som ska spela på Hultsfred men relationerna mellan Axl och övriga bandet är så skumma att man nästan får gå på individnivå för att hylla dem. G'N'R blev just inskrivna i Rock'N'Roll Hall Of Fame och framförde den här låten med alla originalmedlemmar utan Axl som tjurade och vägrade medverka. 
Min relation till G'N'R är lång. Jag var synthare på lågstadiet men sen föll jag som en fura för Guns'N'Roses och en massa annan hårdrock. Jag lyssnade på en massa pophits mellan varven men G'N'R fanns med hela vägen upp till högstadiet. 
På självaste examensdagen i nian 8 juni 1993 var jag och mina kompisar inte i skolan. Vår klassföreståndare var helt knäckt. Men vi var på Gentofte Stadion utanför Köpenhamn och såg G'N'R under deras Use Your Illusion Tour. Av alla versioner som spelats in av Sweet Child O'Mine under åren är nog Lunas tolkning min favorit. 
På samma sätt dom dem vill jag visa att genreöverskridande är lätt om man bara har stilkänsla och vågar.

Alltså, nu tar liksom superlativen slut… Tobias Isakssons val är… jag vet inte var jag ska börja, det är så vackert. Att utgå från sig själv, att addera sitt eget artisteri till sina idoler… i en HELT annan genre. Den skitiga, depraverade, bakgatan fylld med svennebananer möter avslappnade killen med koll på läget. Tobias som normalt vänder blicken mot havet kommer här stirra en gigantisk parkeringsplats i vitögat. Ett hel ocean av asfalt. Detta kommer bli något extra! 

Hell On Wheels
Vi kör A forest av The Cure. Grym låt, helt enkelt. Det var svårt att välja, många bra band/låtar.

The Cure är festivalens riktigt stora bokninger och så klart tar åldermännen i sammanhanget på sig ansvaret att förmedla storheten. Hell On Wheels är ju kända för att vara en smula humoristiska men här möter de en filt av mörker och allvar. En suggestiv, sugande låt som tar musten ur en. Det är vackert. Detta är ingen partystarter precis vilket Hell on wheels är, mötet kommer bli spännande!
Ett riktigt finsmakarval av låt, A forest var The Cures första hit i den meningen att den i allafall kom in på listorna i England. Detta hände 1980 och förmodligen var väl de flesta som kommer till Strand på fredag inte ens födda då. Men det är också det som är vackert, att återberätta, att lyfta fram är viktigt.    

Det ryktas också om att Simian Ghost kommer göra något väldigt speciellt och att de kommer ha en väldigt spännande gästartist…

All info om kvällen hittar du på Facebook och rådet är väl helt enkelt att dyka upp i tid för det här kommer smälla högre än allt annat den här våren.

Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: