EXTRA EXTRA: Gamla medlemmar i nytt Jumper och så här låter det


Del av nytt "skivomslag"
Det gick ett sus genom popsverige när jag släppte bomben: Jumper ska återförenas.
Spekulationer likt kastvindar, hörsägen likt lakan på tråd och de sista dagarna på 2011 visade sig bli de mest intressanta på hela året. Nyhetsmorgons Jesper Börjesson och hans twitter får väl ses som en källa.

Sen kom dementierna… men det var något som inte stämde. På bandets Facebook-sida skrev man att det inte var en återförening MEN att det fanns en förklaring till ryktet…

Nu är förklaringen här. Jumper återförenas. Fast ändå inte.





Så här ligger landet: Allt är Marcus Öhrns fel. Eller fel och fel, hans vilja att faktiskt hylla sina idoler. Jag vet det finns många som hånade honom för Noice-projektet men nu ska jag berätta en grej för er, man ska inte döma folk innan man vet vilka de är. Innerst inne. Och nog hade du varit glad om du fått sätta några hits med de kvarvarande i Beatles eller lägga lite sång på ett nysläpp tillsammans med Liam Gallagher. Exakt.

Av en slump lärde Marcus känna sin gamla idoler i Jumper, han lärde känna dem så väl att när han föreslog en nyinspelning av de gamla hitsen kunde de inte säga nej. Det är fint tycker jag.

Eftersom jag håller Jumper som ett av de bästa svenska banden någonsin tycker jag det här är kul! Och jag passade på att göra en lite chattintervju med Öhrn.

I det här "nya" Jumper, hittar man några orginalmedlemmar där?
Japp, Martin Andersson och Jan "Linda" Lindström" är med och gästar på de fem singlarna som skall släppas. Det kommer alltså komma en singel i månaden i fem månader + b-sidor. Dessa samlas sen i oktober på en fysisk CD.

Fem singlar alltså, hur ser sommaren ut, några spelningar?
Det lite inbokat. Den första spelningen är i Kristinehamn, på Jumper's hemmaplan, på Torgfesten den 10 augusti. Alla spelningar kommer att gå under namnet Jumper Forever. Det är ett hyllningsband till Jumper alltså. I detta band återfinns ingen gammal Jumper-medlem men jag hoppas dom gästar på några gig.  Martin och Linda medverkar alltså endast på inspelningarna.

Varför just Jumper?
Jag har ju mina tre favorit-akter inom svensk musik. På 70-talet var det Magnus Uggla, på 80-talet Noice och på 90-talet Jumper. Jag har ett hyllningsband för vardera. Varför inte hylla sina idoler?

Ja, varför inte. Vad är din relation till just Jumper?
På 90-talet köpte jag alla singlar och album, ja samt Skyskrapa sen. Nångång 2008 så lärde jag känna Linda och lite senare Martin. Idag snackar vi nästan dagligen och har blivit bra polare så det var inte så svårt att få dom att ställa upp när man står där med rådjursögon, haha!

Jag har försökt få bandet att göra comeback men jag vet inte om jag kommer lyckas. Hoppas verkligen dom sluter upp tillsammans igen, det vore magiskt.

Hur samarbetet oss emellan startade minns jag inte riktigt. Jag hade nog idén om ett hyllningsband och sen kom ju idéerna på att göra lite nyinspelningar av de gamla hitsen. Hade gärna spelat in fler låtar men bara dessa fem huvudspår med b-sidor har tagit fem månader att få ihop och det är inte klart än.


Då har vi rett ut det, Jumper är på banan igen, fast ändå inte. Kul med Linda och Martin! Och ja, jag kommer hålla alla tummar som finns för en återförening! Hade varit nått annat än det där bandet från norr...vadheterde...Refused.

Så här låter Tapetklister i ny version:

Tapetklister - Original Version by Marcus Ohrn

Och så här ser bilden ut i sin helhet.





















Tom Jerry Boman

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt att detta är väldigt respektfullt gjort! Hoppas det blir en hit!

maria sa...

Efter den här (http://www.youtube.com/watch?v=iesU9hFnO7E) slakten för ett par år sedan vågar jag knappt lyssna på det du lagt ut. Faktum är att jag skjutit på det här ögonblicket ända till nu... Nu lyssnar jag. Ok?